K pozapomenutým postavám slovenské kultury patří prešovský rodák židovského původu Leopold Lahola (vlastním jménem Arje Friedmann, 30. 1. 1918 - 12. 1968). Přitom jeho podíl na československém filmu v prvních letech po druhé světové válce si vybaví paměť každého, kdo v této době vyrůstal, třebaže si filmy jako Návrat domů (režie Martin Frič), Bílá tma (František Čáp) nebo zejména slavné Vlčí díry (Palo Bielik) s jeho scenáristickým přínosem už nespojujeme. V roce 1949 Lahola totiž emigroval do Izraele (kde mimochodem patřil k zakladatelům tamější kinematografie), později se usídlil v Německu a to v tehdejších podmínkách znamenalo informační blokádu jeho osobnosti i díla až do poloviny 60. let.
Jen tak se mohlo stát, že se velmi málo ví o autorových jiných uměleckých aktivitách než filmových. Už v době středoškolských studií Lahola přeložil výběr z novohebrejské poezie (Chamsin, 1940), rasové pronásledování přerušilo jeho záměry ve výtvarném oboru (hodiny malby u Jána Mudrocha). Věnoval se také próze, po válce psal existencialisticky laděné povídky, pod názvem Poslední věc byly však vydány až roku 1968.
Podstatná je však autorova tvorba pro divadlo. Je naděje, že neupadne v zapomenutí, a to díky obsáhlému svazku Leopold Lahola - PÄŤ HIER z Vydavatelství Spolku slovenských spisovatelů. Soubor otevírá hra Bezvětří v Zuele (premiéru měla právě před šedesáti lety, v únoru 1947), situovaná do mexického prostředí. Existencialisticky laděný konflikt světů vnitřně opravdového, ale nevyrovnaného učitele, věčně hledajícího sama sebe, a jeho povrchního, navenek vyrovnaného přítele, obchodníka, který se stane nevědomým katalyzátorem tragédie, silně souvisí s tehdejšími pocity samotného mladého umělce, jenž po letech v lágru, v partyzánském oddílu i v československém armádním sboru, jehož osvobozovacích bojů na našem území se v hodnosti podporučíka sám účastnil, hledá vlastní identitu v nových, mírových podmínkách.
Čtyři strany světa jsou hrou inspirovanou Slovenským národním povstáním, ale i specifikou situace tzv. Slovenského štátu, kdy bojová linie nevedla jen mezi Slováky a Němci, ale i uvnitř vlastního národa. Ve velmi drsném a ostře kriticky reflektovaném obrazu doby Lahola věnuje pozornost i situaci tehdejší slovenské tvůrčí inteligence; ve hře až karikovaná, komická postava malíře Yoriky (pojmenování implikuje jméno postavy královského šaška z Hamleta, sdílícího hrob s Ofélií) dokumentuje "neutralitu, politickou nezávislost" některých slovenských umělců; v tomto případě však krušná realita přivede tohoto svérázného malíře mezi hrdiny.
Hra Atentát (po roce 1989 vzniklo i její televizní zpracování) připomíná odvážnou akci českých a slovenských parašutistů, jejímž cílem byl zastupující říšský protektor v Čechách a na Moravě Reinhard Heydrich. Hra vychází z reálné historické skutečnosti, soustřeďuje se na poslední chvíle atentátníků v kostelní kryptě. Jde tu však o záměrný posun osudů tří protagonistů (ne náhodou Lukáše, Marka, Jakuba), k nimž přibývají další postavy (Jakubova matka, Ježíš, Kněz, Kostelník, Poručík a Konfident), směrem k nadčasové výpovědi, soustředěné na řešení existenciálních témat odpovědnosti, angažovanosti, oběti apod.
Zbývající dvě hry jsou z let Laholovy emigrace. Skvrny na slunci dramatik vytvořil v padesátých letech v Paříži, Inferno je pravděpodobně z roku 1960. První z nich, svěže napsaná jakoby "konverzačka" je tragickým dramatem o důsledcích nevědomé oddanosti a závislosti, o důsledcích nově hledané identity. Druhá obnažuje lidské charaktery v podmínkách přírodní pohromy. Není to ale hra o zemětřesení, říká o ní sám Lahola, "zemětřesení je jen velké neštěstí. Peklem se stává přičiněním lidí". Obě poslední hry byly inscenovány i v nedávné době, vyšly též roku 1968 v bratislavském nakladatelství Tatran.
Ediční počin Spolku slovenských spisovatelů (odpovědnou redaktorkou byla a doslov napsala Dagmar Kročanová-Roberts) je důležitým dokladem o tvůrčím přínosu tohoto spisovatele, dramatika a scenáristy, velká část Laholovy tvorby však dosud zůstává nezmapována.
Je to cenné i s ohledem na smutnou skutečnost z roku 1991, kdy posmrtné vyznamenání Leopolda Laholy - Masarykův řád - neměl kdo převzít.
Autor: Vladimír Kolár
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |