Které srdce Čecha, i alespoň malinko poučeného cizince, by nezjihlo, či alespoň nebylo zvědavé, po předčtení této nabídky: Bedřich Smetana Má vlast. S tím jistě a nepokrytě kalkulovali inscenátoři baletního představení objevujícího se čas od času na scéně pražské Státní opery. Právě konec roku je tím časem sentimentálního rozpoložení, a tak snad právě proto byl tento kus několikrát reprizován.
Smetanův cyklus symfonických básní Má vlast představuje bezpochyby nepopiratelnou kvalitu a návštěva takového představení, byť by to byl balet, nemůže zklamat. Skutečnost, troufám si tvrdit, přesáhla představy, a to jak odpůrců baletu, tak i těch, kteří se skepticky dívají na jakékoli interpretace klasického uměleckého odkazu.
V této vzpomínané baletní adaptaci následují jednotlivé symfonické básně v tradičním sledu, v tradičním provedení. Jaké je tedy jejich baletní vyjádření, jaké baletní pojetí? Na první pohled, a tedy i poslech, je naprosto zřejmý základní rozpor mezi Smetanovým odkazem, jeho uměleckým poselstvím a mezi libretem Jána Ďurovčíka, Martina Hrdinky a choreografií a režií opět Jána Ďurovčíka.
V čem tedy vidím ten základní rozpor, a tedy ve svých důsledcích zneužití Smetanova odkazu? Vidím jej v základním přístupu k tomu nejpodstatnějšímu, ke vztahu k domovu. Zatímco Smetana líčí svou vlast jako něco vysoce pozitivního, v podstatě harmonického, majícího na zřeteli krásu lidské existence, libreto baletu, jeho baletní prezentace dává důraz právě na "hodnoty" opačné. Báseň Vyšehrad má podle deklarace uveřejněné v programu představovat pýchu a pád, železnou oponu a sužovaný národ odcházející do emigrace. Vltava je chápána jako tepna národa - v baletním provedení máme spíše představu elektrifikace. Symfonická báseň Šárka nese podtitul Zrada a pomsta. Není však chápána v rozměrech Ctirad a Šárka, nýbrž v rozměrech kolektivní viny - konkrétního odsunu Němců včetně nošení kufrů. Báseň Z českých luhů a hájů je deklarována jako pohled dítěte; tento pohled je ozvláštněn barevnějšími kostýmy a mobilními dekoracemi. Interpretace básně Tábor představuje podle scénáře totalitu, kolektivismus, mechanický způsob života. Blaník je stejně tak ideověpoliticky zaměřen.
Je samozřejmé, že každý autor, tedy i autoři námětu tohoto baletu mají právo na vyslovení svého názoru, i když jsem si zřejmě naivně myslela, že léta primitivního zpolitizování jsou již dávno za námi. Nemají však právo původní jasnou Smetanovu předlohu doslova programové hudby využít a ve své podstatě zneužít.
Pak si tedy musíme položit otázku, jaký je vlastně vztah mezi "nesmrtelnou" Smetanovou hudbou a jejím současným baletním viděním? Jaký cíl si libretisté vytkli? Odpověď by mohla být dvojí. A v podstatě vzájemně se nevylučující: cíl komerční a také naivně politický.
Autor: VĚRA BERANOVÁ
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |