Před časem přinesl internet poměrně kusou informaci, že známý filmový režisér Jiří Vejdělek (z jeho dosavadní filmografie namátkou – Účastníci zájezdu, Václav, Ženy v pokušení a poslední Muži v naději nebo televizní seriál Redakce) připravuje nebo již začal natáčet nejnovější svůj film Vlci a psi.
S uvedením dalších kooperujících spolutvůrců – scénář Marek Epstein, produkce Jar. Bouček – informuje internetová zpráva dále, že film (pro jistotu cituji doslova): „...inspirovaný knihou Jana Tichého Třicet dva hodin mezi psem a vlkem se odehrává bezprostředně po konci 2. světové války v severních Čechách. Osvobozený český národ za souhlasu své politické reprezentace se na nevinném německém obyvatelstvu mstí za léta okupace. Ti nepraví po válce trestají ty nepravé...“
Tato zpráva mě mimořádně zaujala, protože se (evidentně nikoliv náhodou) objevila uprostřed právě kulminující loňské kauzy (výstižně zvané novoborské) okolo pomníku popraveným sudetským Němcům v červnu 1945.
Jan Tichý v této kauze vystupuje v dvojjediné roli – jako autor zmíněné knížky a také (to především) jako iniciátor a dnes hlavní obhájce tohoto pomníku. Žulové monstrum se jmény několika členů NSDAP a dokonce jednoho příslušníka SS, bylo postaveno (a vysvěceno) na velmi frekventovaném a čestném místě lesního hřbitova v Novém Boru, v sousedství památníků zastřelených mučedníků Rumburské vzpoury z r. 1918 nebo hrobu a pamětní desky Rudoarmějce z května 1945.
Autor knížky Třicet dva hodin mezi psem a vlkem, potažmo námětu chystaného filmu, svoje nezpochybnitelné právo na fabulaci a tvůrčí autorskou licenci, však závěrečným „přívažkem“ své novely devalvuje vypovídací hodnotu a pravdivost svého dílka. Autenticky uvádí a identifikuje název města (Haida – Bor u České Lípy), jména jednajících osob včetně předcházejících a následných událostí a peripetií. Tím degraduje smysl a poslání (a rádoby étos) celého sujetu z pozice uměleckého artefaktu na pouhý zbeletrizovaný pamflet.
(Mimochodem – ani titul knížky není příliš originální a původní. Tichý zřejmě opisoval buď od básníka Jana Skácela, který v roce 1962 vydal sbírku Hodina mezi psem a vlkem, nebo od dramatičky Daniely Fischerové, jejíž hra stejného názvu byla v roce 1979 zakázaná normalizátory před uvedením v tehdejším Realistickém divadle.)
Seriózním výstupem bádání společné komise českých a německých historiků, byl odhad zhruba 6000 obětí tzv. excesů (to jest násilných činů) českých civilistů a ozbrojenců, spáchaných v prvních hektických dnech a týdnech po skončení války na německém obyvatelstvu – zejména v pohraničí, chcete-li v Sudetech.
Novoborský případ do tohoto rámce nespadá! Bylo stanné právo a poprava osmi osob byla trestem za ilegální držení střelných zbraní. Exekuci provedla legální čs. armáda v souladu s rozkazem vyššího armádního velitelství. Tečka.
Jednou ze součástí knižního úvodu je chytlavé motto: Nepraví se mstili na nepravých, jež zřejmě nejvýrazněji zaujalo autory – viz anonce k chystanému filmu. Snažím se uvěřit, že všechny uvedené konsekvence a souvislosti autoři – scénárista a režisér (o producentovi nemluvě) – nemusejí vždycky bezpodmínečně znát, avšak v tomto případě by rozhodně měli!
Jen pro zajímavost: poprvé se o dramatickou – tentokrát jevištní – podobu „psů a vlků“ pokusilo vedení a dramaturgie ústeckého Činoherního studia. Od avizované „světové“ premiéry v září 2010, až po realizovaných 10-15 repríz v miniaturním ústeckém hledišti (včetně několika zájezdů) a povýšení tohoto hodinového jevištního pásma (žádného dramatu!) na „vlajkovou loď festivalu Sudety, nebylo zřejmě očekávání ohlasu a úspěchu tohoto experimentu ze strany tvůrců naplněno.
Co tedy dodat na závěr této mé – zatím „nerecenze“ či „nekritiky“: s přihlédnutím k interview v nejmenovaném deníku, který s tímto úspěšným režisérem vedla též nejmenovaná, ale velice známá a populární někdejší televizní star s názvem a titulkem Mám sklony být bezchybný (jenž byl odvozen od autentického sebevědomého výroku, který sám o sobě v jedné replice pronesl zpovídaný autor).
Dostojí-li režisér anoncovanému internetovému sdělení – ať již bude naplněno jeho pokušení, nebo naděje, bude téměř jisté jedno: že se spolehlivě zařadí ke svým předchůdcům – televiznímu dokumentaristovi Davidu Vondráčkovi a jeho Zabíjení po česku (historicky vyvrácenému pamfletu) nebo Herzovu Habermannovu mlýnu. Shodou okolností k oběma oceněným – i finančně! – snímkům, v Herzově případě dokonce bavorskou státní cenou (sic!).
Premiéra Vejdělkova filmu Vlci a psi sice ještě nebyla oznámena, ale zřejmě to nebude dlouho trvat, protože i tady by mohlo reálně hrozit nebezpečí z prodlení…
Autor: ZDENĚK STEHLÍK
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |