Dny Vladimíra Párala počátkem prosince (a po celý měsíc premiéry jinde v Čechách) se v Ústí nad Labem vydařily. Nakonec byl promítán i poslední film podle jeho díla Milenci a vrazi. Návštěvy zpočátku slušné, postupně malé a ještě menší. A tak se musím na populárního spisovatele obrátit osobně. Vždyť se známe nejméně třicet let, ba byli jsme i spolupracovníky v jednom severočeském nakladatelství.
Milý Vladimíre, Tvůj poslední román jsem ještě nečetl, ale po tom filmu se mi do čtení ani nechce. To, co jsme v kině Hraničář spatřili, nemůžu hodnotit jinak než písmenem C. Takovou klasifikaci jsem vlastně odkoukal z dokumentu Hollywoodský film 60. a 70. let, jak ho připravili britsko-kanadští dokumentaristé. Oni však použili písmeno B, aby vyjádřili tu hollywoodskou produkci, která následovala po velké krizi fabriky na sny z 60. let. Tedy rozuměl jsem jim tak, že to byly filmy typu Čelisti a podobně. A co ti naši filmaři spískali s Tvými Milenci a vrahy, to je tedy opravdu spíše céčko! Prostě byl to děj na známé variace Jak kámen šoupe cihlu. Ale nebudu se zabývat jen tím filmem, recenzi nechám jiným, já svou pozornost obrátím rovnou k Tobě. Ne, že bych hodnotil Tvoje skvělé spisovatelské dílo, a to obnáší plných 20 titulů. Mě zajímá spíše, co všechno se dokázalo o Tobě napsat za uplynulých patnáct let a čím jsi těm autorům různých rozhovorů a jiných povídaček přispěl Ty sám...
Samosebou nebudu opakovat již jednou napsané, jen se zmíním alespoň o tom nedávném. Ale než k tomu dojdu, vzpomenu počátků naší spolupráce. Co o Tobě veřejnost sotva zná je Tvoje práce v nakladatelství. Mám před sebou knížku v rudém obalu Milníky bojů. Je to vlastně 21 historických zápisů o událostech prožitých obyčejnými lidmi od počátku 19. století do poloviny dvacátých let. Je to defilé bosáků, proletářů, bojovníků za práva pracujících. Píše se v nich například o chlapci, jenž mluvil s Leninem i o založení komunistické strany aj. V tiráži knihy je uveden Vladimír Páral, odpovědný redaktor - tedy Ty osobně. V redakci jsi působil řadu let a dokonce jsi byl jejím kmenovým autorem - i když jen na půl úvazku. Vyšly Ti zde romány Mladý muž a bílá velryba (1973 v nákladu 40 tisíc výtisků!!!), Radost až do rána (1975), Generální zázrak (1977 - 30 tisíc výtisků!!!). Další romány Ti vydal Melantrich aj. Občas jsi psal i do novin. Tak 24. 1. 1985 jsi psal v Rudém právu: »...Literatura, která chce obohacovat život našeho současníka, již dávno nevystačí s vylhanou, pokrytecky prudérní a vykleštěnou povrchností, která u nás leckde ještě přetrvala patrně z doby královny Viktorie a předválečných marmeládových románů pro služky...« Tady jsem si vzpomněl na román na pokračování, který četli i puberťáci, ani ne služky, jako spíše nicnedělavé paničky, bylo to v Listu paní a dívek, titulek Vítr v haluzích, to bylo sice jen lechtivé, ale tehdy už pěkně erotické počteníčko. A z toho Tvého názoru v RP na mne přímo dýchl titulek Tvého románu na pokračování, tehdy v novinách orgánu KV KSČ Průboj z 60. let - zněl Vítr ve skříni, později to už byla Soukromá vichřice. Tedy prvorepublikánské a socialistické větry splynuly v jednu vichřici.
U Generálního zázraku musím připojit všeobecný podiv, jak to, že si nikdo z Tvých zpovědníků na tento román nevzpomněl, asi se jim nehodil do krámu při vykreslování Tvého rádoby antikomunistického profilu. Nedivme se, když se tam dalo vyčíst i Tvé tehdy vyznání: »Díky socialismu doživotně zajištěn, žádný strach o místo, z krize nebo z války, pro každého tisíc možností - mě však jedna po druhé míjí...« (Monolog Petra, str. 15). Promiň, Vladimíre, chápu, že v románech plyne děj v řečišti spisovatelovy erudice a nálady, takže to napsané beru jen jako drobný argument vůči vlivu novinářů, co kladou sugestivní otázky, aby z Tebe dostali to, co se jim hodí do krámu, třeba jakým jsi byl hrdinou v době »komunistického útlaku«. Generální zázrak, to přece ve své době znělo socialisticky hrdě, že?
Taky Tě jeden z psavců donutil říci něco o sobě. Třeba toto: »Já jsem syn z velkokapitalistické rodiny...« (Magazín Dnes, 10/2004.) A před tím: »Vadilo jim úplně všechno. Především, že to není optimistické, že tam není kladný hrdina s jasnými rysy, ani ten záporný spojený s kapitalismem...« Teda, pane Párale, jak hluboko Tě vtáhli do svých tenat, to je k nevíře, jak jsi snadno podlehl! Když už Tě vtáhli do svých tenat, to je k nevíře, jak jsi snadno podlehl! Když už Tě chytali, tak jsi měl statečně oznámit, kdo byli ti »oni«, snad ne ta strana s půldruha milionem členů, kdo z nich to byl? Kdo? Vladimíre, pojmenuj - a promiň - nekecej! Nebo se přece jen v Tobě projevil ten velkokapitalistický potomek? Jen jsi se dosud nepochlubil svým restituovaným majetkem! Což vyvolává značný údiv nad tou náhlou skromností.
Tak jsem Tě ale nikdy nepoznal, i když jsme se potkávali v redakci či na poradách, nebo třeba jen náhodou v parku a podobně. A Tvůj erotický život, jímž se tak holedbáš - do roku 89 jsem byl přesvědčen, že si ty příběhy vymýšlíš a většinou dokonce vycucáváš z prstu! Ačkoli v Mariánských Lázních mi taxíkář i servírka vykládali, jak proháníš dámy i slečinky na kolonádě i kolem hotelů. K drbům se nerad připojuji. Ale když Tě pár nedokvašených psavců vykreslilo jako erotomana - umělce, tak Ti to snad nevadí ani ode mne.
Milenci a vrazi! Zase se shazuješ, když tvrdíš, že vedení strany román označilo za odstrašující typ literatury (Magazín Dnes). To jsi neprohlásil poprvé - třeba i v objetí prsatých barových obsluhovatelek. Už si v duchu představuji třeba prezidenta Novotného, nebo Dubčeka či Koldera, jak v pauzách své politiky hltají Tvůj román v tom roce 1969. Takže neplácej a jmenuj, kdo? Ve Slovníku literárních skupin (1977) značka 'mb' hodnotí podoby Tvé tvorby: »...beletristická produkce, z části i ta, která alespoň využívá přitažlivosti sexuálních námětů...« jako freudovský pansexualismus.
Opět film Milenci a vrazi. Natočený v rekordním tvůrčepodnikatelském čase - letos na konci poloviny roku a již v prvních dnech prosince uváděný v Ústí nad Labem, dějišti románu i filmu. Když v roce 1969 kniha vyšla, určitě si našla cestu i do ústeckých chemiček, a zřejmě zde způsobila poprask alespoň mezi tehdejšími šéfy, zatímco k tisícům pracujících se zatím nemohla dostat. A důsledek? Protesty se donesly až do patřičných politických a správních míst. Je přece jasné, že politické a třeba i soudní spory se řeší na dlouhé lokty, tehdy dokonce stroze a zřetelně, což se zřejmě stalo i Tobě. Kdo si nechá líbit takové »popisy práce«, jak jsi je přestavoval Ty v románu? Kdyby nebyl uveden název a sídlo chemičky, mohlo se vše v rozumných mezích pokládat za umělecký počin, ale takhle? Vždyť jsi dobře znal poměry ve fabrikách, mohlo to skončit třeba i u soudu. To je ovšem můj výklad! Ty jsi ovšem nastoupil do práce v SN! Měl bys dodatečně poděkovat řediteli nakladatelství Janu Suchlovi, díky jemu jsi pak žil jako ve vatičce.
Dnešní ústečtí chemičáci se asi nechtějí hlásit ke svým předchůdcům z šedesátých let, takové jsou dnes poměry, zato filmařům otevřeli brány k natáčení díla kategorie velké C. Město Ústí dokonce na film přispělo částkou jeden milion dvě stě tisíc korun! Co věnovala chemička? Kompars, prostory a co ještě? Jakýsi promiskuitní profil závodu? Pochopitelně, film obyčejně nekopíruje literární předlohu, ale není Ti přece jen líto svých profesních spolupracovníků, k čemu že poskytli světové jméno Spolek pro chemickou a hutní výrobu?
Vladimíre! Mile bys překvapil svou početnou čtenářskou obec (nebo třeba i vůbec ne), kdyby Tvůj nejnovější román (a poté i film) pojednával řekněme (jako v Milencích a vrazích) třeba o manažerech banky, co s pomocí populárních osobností okradli střádaly, vytunelovali podnik, otevřeli z těch peněz deset bordelů v různých městech, nahnali do nich kopu hezkých sexyholek, peripetie by představoval grupnsex s více účastníky a jezevčíkem, souložilo by se tam a střílelo až do aleluja, Sodoma a Gomora s otevřeným koncem. Navzdory všem svatouškům!
Autor: Zdeněk Košek
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |