Kult Marie... divadlo k smíchu i pláči,
skutečně božská komedie!
ARTHUR DREWS
V závěru roku si katolická církev připomněla 150. výročí vyhlášení dogmatu o neposkvrněném početí Panny Marie.
Příslušná bula Ineffabilis Deus z 8. prosince 1854 vrcholí výrokem: "Mocí autority našeho Pána Ježíše Krista a blažených apoštolů Petra a Pavla i naší vlastní prohlašujeme, oznamujeme a definujeme, že nauka, která obsahuje, že blahoslavená Panna Maria v prvním okamžiku svého početí byla jedinečnou milostí a upřednostněním všemohoucího Boha vzhledem k zásluhám Krista Ježíše, vykupitele lidského pokolení, uchráněna od každé poskvrny prvotního hříchu, je Bohem zjevená, a proto v ni mají všichni věřící křesťané pevně a vytrvale věřit".
Citovaná bula současně vychází z toho, že nikoli bez poskvrny se ubíral život jejího manžela - tesaře Josefa. U příležitosti 100. výročí vyhlášení dogmatu to potvrdil papež Pius XII. v encyklice Fulgens corona výrokem, že "jedinečné privilegium, které se dostalo Marii, se nedostalo ani nedostane nikomu jinému".
Až do 16. století byli všichni učení teologové proti vyznávání neposkvrněného početí. Například dominikánští teologové zastávali velmi skeptické stanovisko, naopak jezuité z něho vytvořili bič proti reformaci. Podle prof. Ctirada Pospíšila, vyučujícího dogmatickou teologii na Univerzitě Palackého v Olomouci a Univerzitě Karlově v Praze, si "přijetí této pravdy vynutili prostí křesťané navzdory mínění vzdělaných a mocných". Prý však také platí, že "hluboká intuice lidu bývala vyjadřována nesprávně a proto ji bylo nutno očistit a hlouběji promyslet". Jinak řečeno - demokratický centralismus v církevní praxi.
Ctirad Pospíšil v Katolickém týdeníku přiznal, že dogma o neposkvrněném početí představuje problém v ekumenickém dialogu, jiné církve totiž tzv. neposkvrněné početí neuznávají.
Kým je Marie, která spolu s Janem Nepomuckým a sv. Floriánem má v Čechách a na Moravě nejvíce soch?
Německý spisovatel Karlheinz Deschner v knize Opus diaboli aneb Patnáct nekompromisních esejů o práci na vinici Páně rozhodně popírá, že Marie je ochránkyní ženy, jejím symbolem. Naopak ji považuje za nejhorší karikaturu ženy: "Je ?neposkvrněná? žádostivostí, čistá, triumfuje nad svými smysly, panna ante partum, in partu, post partum, přeslavná antagonistka Evy, té hříšnice, proviněné partnerky hada a pyje. Čím více v bohabojném středověku rozkvétal kult Madony, čím více se rojí písně, kázání, kostely, bratrstva na její počest, tím častěji je pokořována, ponižována, ujařmována žena. Žena nemá příliš práv, protože mívá menstruaci a bývá těhotná, je brána za jistotu nečistou, jakoby ji zkálel také porod a nezřídka i kopulace. Eva je brána za ?stále otevřenou bránu pekel?, zatímco Marie - ?služebnice Boha?, a tedy kaplana, je povýšena na ?bránu nebes? a ?hvězdu jitřní?.Na jedné straně vyvýšení nad všechnu míru a na druhé straně ponížení, které kulminovalo upálením tisíců čarodějnic".
O jaké "matce jednoty" a "úctě k Marii, která nás nemá rozdělovat" může být řeč?
V severní Americe byl adorátorem Marie krvavý Cortéz. Za patronku si ji bral všude, kde na hromadách mrtvol původních obyvatel Nového světa vztyčil kříž. Její tvář ukazoval nevyvražděným indiánům a prohlašoval, že na místech "indiánských bůžků" se objeví "naše triumfující svatá Paní, matka Ježíše Krista, který je synem Boha".
První krvavá lázeň třicetileté války, bitva na Bílé hoře, byla vítězstvím Marie. Když rakouský generál Buquoy vjel 9. listopadu Říšskou branou do Prahy, jeho praporečník před ním nesl prapor s nápisem Exsurge Deus et judica sausam tuam (Vstaň, Bože, a suď svou při). Na rubu praporu se skvěl obraz Panny Marie a nápis Monstra te esse matrem (Ukaž, že jsi matka naše).
Co následovalo? - Poprava 27 českých pánů. Jejich useknuté hlavy byly až na jednu nabodnuty na kůly na Karlově mostě a rok tam "strašily". Protestantské Čechy byly pod obrazem Marie násilně rekatolizovány, Komenský byl vyhnán a začala tři století dlouhé národní porobení.
Také katolický vůdce Tilly Marii velebil, na prapor nechal vyšít obraz Matky Božské a nápis Terribili, est catrorem acies ordinata, přeloženo: Šíří hrůzu jako vojsko v bojovém šiku.
Na paměť nejkrvavějších bitevních orgií Evropu pokrývají kostely zasvěcené Marii Vítězné: od Santa Maria de Victoria pod Fatimou, přes chrámy Maria de Victoria v Ingolstadtu, Vítězství Marie ve Vídni, Maria della Vittoria v Římě až po kostel Marie Vítězné na Bílé hoře v Praze.
Čtyři roky před prohlášením dogmatu a pět let po druhé světové válce papež Pius XII. zahlédl na nebi "zázrak Fatimské kotliny" a biskup Sheen ve Fatimě vyhrožoval: "Rudé náměstí v Moskvě má protiváhu v Bílém náměstí ve Fatimě. Za padesát let Rudé náměstí bude Bílým náměstím. Kladivo se promění v Kristův kříž a srp v Měsíc pod nohama naší Paní!"
Aby nebylo pochyb - Vatikánu nešlo jen o likvidaci satanského Sovětského svazu, ale také o podřízení si ruské pravoslavné církve. To první se již povedlo, o druhé se ještě svádí zápas, mimo jiné v opakovaných volbách na Ukrajině. O tento cíl již usilovali němečtí rytíři a švédští vojáci. Je znám gigantický podvod, kdy na počátku 17. století byla falešná carevna posazena na trůn, aby se Rusko stalo římskokatolické.
O militantním zneužívání Marie ještě dnes svědčí slovník současného papeže. Na Jasné Hoře v Čenstochové před obrazem zázračné černé Madony, mj. zachráněném před hitlerovskou likvidací Rudou armádou, plátnem prý posekaném českými husity a obloženém válečnými metály, Jan Pavel II. zvolal: "Být křesťanem znamená bdít! Bdít jako voják na stráži!".
Horst Herrmann, bývalý učitel katolického kanonického práva, v knize Papst Wojtyla. Der Heilige Narr (Papež Wojtyla. Svatý blb) zdůrazňuje, že od dob Pia XII. se Vatikán tolik neorientoval na Marii jako nyní. Herrmann dokládá, že adorace Marie papežem Janem Pavlem II. je "výrazem svérázné politické teologie". Pro Wojtylu je Marie "triumfátorkou", což připomíná slova Pia XII., jehož náklonnost k fašismu je dostatečně známa. Také on Marii nazval "triumfátorkou všech bitev božích".
Naštěstí jsme již jinde a profesoři Univerzity Karlovy se při svém jmenování nemusí slavnostně zavazovat hájit neposkvrněné početí a studenti nemají tezi o Panně Marii neposkvrněné dědičným hříchem jako povinnou při obhajobě diplomových prací. Ještě před vznikem Československé republiky tomu tak bylo.
Autor: Ivo Havlík
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |