V pražském Šternberském paláci, prostoru Národní galerie v Praze, je od listopadu 2009 instalována unikátní expozice, která bude vystavována dlouhodobě. Je vytvořena z malířských děl jedinečných sbírek rodu Kolowratů Krakowských Liebsteinských z Rychnova nad Kněžnou. Sbírka, jejíž prvopočátky se datují do období baroka, patří v rámci Čech k vůbec nejvýznamnějším projevům šlechtického sběratelství a zasluhuje proto zcela oprávněně mimořádné pozornosti.
Samotná Kolowratská sbírka, jakožto ucelený soubor, vznikala přibližně v průběhu 18. století, kdy byla jednotlivá díla soustředěna nejprve v prostorách pražského Kolowratského paláce na Malé Straně. Nové a možno říci trvalé místo si však sbírka nalezla velmi rychle, neboť již v polovině 18. století byla ve své úplnosti přemístěna do rodového zámku v Rychnově nad Kněžnou.
Především díky velkorysosti rodu Kolowratů, kteří u příležitosti založení Obrazárny vlasteneckých přátel umění (rok 1796, jednalo se o historickou předchůdkyni dnešní Národní galerie) zapůjčili svá nejhodnotnější malířská díla pro pražskou expozici, se tato sbírka nestala jen „pouhým zámeckým inventářem“, či „pouhou“ soukromou sbírkou, nýbrž nejen v odborné, ale i širší veřejnosti známou a velmi uznávanou sbírkou, jejíž kvality mohli tehdejší návštěvníci pražské Obrazárny spatřit na vlastní oči. Jedinečná expozice byla divákům i odborné veřejnosti k dispozici dlouhodobě, přičemž mnohé z obrazů zůstaly ve fondech Obrazárny až do roku 1872, tedy úctyhodných sedmdesát šest let.
Výběr, který nyní prezentují prostory pražského Šternberského paláce, ukazuje, jak sama uvádí kurátorka výstavy Olga Kotková, mistrovská díla z této pozoruhodné kolekce: „Zvoleny byly obrazy, které vypovídají o charakteru a žánrové skladbě obrazárny.“
Období pozdní gotiky představuje například mimořádné dílo Narození Pany Marie, připisované tyrolskému malíři a řezbáři Michaelu Pacherovi (činnému mezi roky 1462–1498). Vrcholný manýrismus lze spatřit v díle Podobizna Jana Keplera od významného malíře své doby Hanse Von Aachena. Díla 17. a 18. století se zaměřují především na žánrové výjevy, jež reprezentují významná jména svých tvůrců, např. Cornelise Norberta, Jacquea Hupina či Jana Antonína Vocáska-Hrošeckého. Malbu historickou mistrovsky prezentuje dílo Smrt Katona od Jonanna Michaela Rottmayra, které lze přímo in situ konfrontovat s druhým dílem téhož malíře - Smrt Senecy. Vrcholem kolowratské sbírky jsou dvě významná díla Karla Škréty: Portrét Ignáce Jetřicha Vitanovského z Vlčkovic a Jákobův příchod k Labánovi.
Své čestné místo obdržela rovněž plátna s podobiznami rodu Kolowratů.
Autor: OLDŘICH HLINKA, MICHAELA KOŠŤÁLOVÁ
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |