Nedlouho po článku, v němž jsem vyzdvihl román Ďábelské puzzle, vyšla kniha, kterou Pavel Jansa pokračuje v tom, co lze nazvat nelidskou komedií naší doby; jeho nový román MALÉR PANA MAHLERA (MOBA) je detektivka natolik dobrá, že zvítězila ve čtvrtém ročníku soutěže O poklad byzantského kupce; leč jako exnerovky Jansova mistra Václava Erbena (podle první z nich je soutěž nazvána) není to jen detektivka, ale román čtenářsky poutavý a přitom pronikající hluboko pod reklamně lesklý lživý povrch světa, v němž si drzé zlo umně hraje na maximálně možné dobro a hlučně se ohání morálkou, kterou jen předstírá.
Titulní pan Mahler, ani vzor ctnosti, ani padouch, dojde svým malérem k závěru, že "všichni hluční hlasatelé morální čistoty mají máslo na hlavě" a že "výjimky neexistují". Jízlivý kritik by mohl říci: případ také autora! Vždyť nápad a dějový základ Maléru pana Mahlera je převzat z románu Průšvih MUDr. Nemravy. Není to plagiát, knížku Průšvih napsal přece také Jansa. Ale čtenář, jdoucí jen po ději, může se cítit ošizen. Z doktora aspirujícího na docenta je kantor, který udělá kariéru jako kreativec v reklamní kanceláři, a zase přes postel, tam skrze Reginu, tu přes Dominiku. Tam hřešil s jinými holkami v malých lázních, zde v dependenci Sporthotelu; tam jezdí po svém náhlém vzestupu stříbrnou oktávií, zde BMW. Ale tam i tu naštěstí ostrouhá.
Kdyby byl Malér jen variací na Průšvih, neomluvilo by ho ani to, že Průšvih vyšel v malém nakladatelství, nepronikl na celonárodní trh a jenom málo čtenářů se může tedy zlobit, že něco takového se přece nedělá; jediný čtenář by neměl být klamán a zklamán.
A taky není. Malér až moc se podobající Průšvihu jsem zprvu četl též s jistými rozpaky: má toho opakování autor tak invenční zapotřebí? Ale pak mě začalo bavit, jak to, co Průšvih jen lehce nadhodil a elegantně pádil k vypočitatelnému řešení, nyní autor vidí přesněji a v spletité složitosti života nyní mnohem pozorněji nazíraného a hlouběji pochopeného; odtud nutně jiný pachatel než v Průšvihu. Průšvih by se dal přirovnat k dobře jezdící a pěkné oktávii, jakou v ní jezdí MUDr. Nemrava, Malér, který se prezentuje jako detektivka, je v kategorii románu doby dík autorově odvaze napsat celý příběh znovu, lépe, bez ohledu na možné námitky, už cosi jako BMW, jímž se v té knize vozí Jan Mahler. Průšvih byl dobrý, Malér je daleko lepší.
Autor: MILAN BLAHYNKA
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |