Kdo by čekal, že si v knize Václava Junka PÍSEK VE STŘÍBRNÉM VĚTRU (BVD Praha, 2012) přečte něco milého o jednom krásném jihočeském městě a o jeho bohaté filmografii, bude zklamán, pokud ovšem spolu s autorem nepatří k pomalu, ale jistě se zmenšujícímu, ale o to ukřičenějšímu stádu ideových rasistů.
Pominu fakt, že vlastně nejde o vlastní práci, nýbrž o (přiznané) vykořistění osobních pamětí průměrného režiséra Olega Reifa.
Co se dozvíme?
Za tzv. totality byli všichni herci, režiséři, hudební skladatelé, kameramani, ba i produkční utiskováni. Aby přežili a nemuseli do gulagů, byli přinuceni natáčet za státní peníze filmy, desítky, stovky filmů, o jakých se dnešním režisérům, hercům etc. nesmí ani zdát.
Natáčeli je v rozpadajících se kulisách českých měst, v devastované přírodě, mezi lidmi v šedivých šatech, s šedivými tvářemi a ještě šedivějšími osudy, kterým nezbývalo než shánět nějaký ten tuzexový žvanec, a kteří se těšili jen na jediné: až do jejich šedivé díry dorazí filmový štáb. Tehdy nadržené ženy všech věků vylezly z pelechů a obléhaly hotelové pokoje herců i režisérů, leč spokojily se i s osvětlovači a maskéry. Totéž v obráceném gardu činili i místní režimem zanedbaní muži. A pokud patřili k čtyřprocentním, měli na růžích ustláno, ovšem museli to tajit, jinak by svou vášeň odseděli natvrdo.
A pan režisér, jakož i interpret jeho pamětí neměli nic jiného na práci než poslouchat stesky svých hereckých primadon, kterak sice natáčejí dnes a denně od rána do večera, ale – proboha, zůstane to mezi námi! – strašně trpí bolševickým útlakem. Úplní psychoanalytici, jen to Freudovo kanape scházelo.
Třeba „zpověď“ takového Karla Högra: „Musím se dnes přiznat, že na to, co mi tehdy jen tak, nehledanými slovy vyprávíval, nezapomenu do smrti. Otevřel mi totiž své nitro. Sice jsem věděl, že to potřebuje, že mu to možná pomůže, ale že bych ho byl poslouchal rád, to tedy ne! Nijak jinak než s ustrnutím jsem totiž poznával vis á vis, že i tento velký český herec, olbřímí gigant mezi sobě rovnými, má svá slabá místa, na nichž je zatraceně zranitelný. Že také po něm jdou, že i jeho ničí a že i jeho to nesmírně bolí. Ano, věděl jsem o tom. Ale slyšet to na vlastní uši, přímo, a navíc od Něj, to věru nebylo lehké unést.“
Chudák olbřím v rukou maňásků. Co nějakej inženýr Prokop nebo občan Brych! Dneska bysme s ním zatočili, pardon natočili parádní reklamu, něco že náš pejsek má měkký hovínka, to sype a nijak nezraňuje!
Kniha je to však přece jen užitečná. Bezděčně dokumentuje, kolik parazitů socialistický film a potažmo socialistické hospodářství uživilo. Smíme-li věřit panu režisérovi i panu vypravěči, a v tomto případě určitě smíme, vlastně se všichni flákali, celé noci prochlastali, na place se jen taktak potáceli a nějaké stříbrné větry jim byly ukradené.
Šlo jen o to, nějak zakamuflovat vlastní duševní i tělesnou prázdnotu. A hlavně se někde v provincii vykecat ze zakamuflované nenávisti, kterou dnes musí veřejně proklamovat, aby zakryli celoživotní služebnost a poslušnost k rozkazům toho, kdo je u moci a kdo platí. Ale jinak, rozumíme si, dycinky dizidenti!
Jen trochu soudný čtenář si nakonec musí položit otázku, jak vůbec mohly vzniknout filmy (a samozřejmě i další umělecká díla), když je vytvářela takováhle čeládka!
Jenže nepotřebujeme ani umírajícího rabína, abychom zvěděli, že všecko je jinak.
Skuteční tvůrci tvořili a šmoci jim odezírali od úst jen to, co byli schopni odezřít.
Václav Junek po rehabilitačním životopisu vlajkaře Čeňka Šlégla a po oddaném poklusu ve Vůdcových stopách Hitler v Čechách do třetice stvrzuje, kam patří.
Škoda slibného námětu, škoda perfektní dokumentační práce, nápadité grafické úpravy, škoda slov.
Autor: KAREL SÝS
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |